Suplemen PJJ GBKP 28 Juni – 4 Juli 205. Kuan – kuanen 20 : 13 ; Kej 3 : 17 – 1 “Etika Kerja Kalak Kristen”

Suplemen PJJ GBKP 28 Juni – 4 Juli 205.

Ogen : Kuan – kuanen 20 : 13 ; Kej 3 : 17 – 19
Tema : “Etika Kerja Kalak Kristen”

Shalom.
Erdahin (Kerja) ibas pandangen kalak kristen eme “manifestasi” ibadahna ras sangat mendasar (esensial), emaka ibas kita erdahin sekaligus me kita sebage kalak kristen menghayati (menginternalisasiken) nilai – nilai kekristenenta, ertina nilai – nilai kekristenenta la hanya teridah ibas wilayah spiritualitas saja (bc. ritual ibadah) tapi teridah pe secara konkret si iwujud nyataken ibas kegeluhen dunia kerja.

Etika iertiken sebage norma – norma, nilai – nilai, kaidah – kaidah, ukuran dan tingkah laku yang baik (moral), alu bage “Etika” nampati ras ningeti kita ibas muat sada keputusen ibas perbahanen – perbahanenta, kai sibanci ilakoken ras kai si labanci ilakoken, mehuli ntah la mehuli, rikutken aturen, rsd. Emaka adi kita ngerana kerna “Etika Kerja Kalak Kristen” kita ngerana kerna etika pendahin kalak kristen si sesuai ras nilai – nilai kekristenen, ija ibas pendahin e teridah kemulian Dibata (bd. Kol 3 : 23).

Kuan – Kuanen 20 : 13 ibas oraten sipemena ibas PJJ – nta enda ningetken kerna kerna mentalitas kalak sierdahin bagepe hasil produktivitas kalak sierdahin. Isingetken, kalak si medem saja jadi kalak musil me, janah kalak si mejingkat tercukupi me kebutuhenna. Pengertin kerna kai si imaksudken penulis Kuan – kuanen enda tentu enggo me jelas man banta, tapi amin bage gia tetap si persingeti dirinta, gelah alu bage tetap lit semangat kerjanta janah pe ningeti dirinta alu makeken waktu ras wari – wari alu mehuli.

Tema PJJ – nta sekali enda “Etiak Kerja Kalak Kristen” tentu ibas pengarapen tema enda banci njemba ntah ningeti kita kerna prinsip – prinsip pendahin ibas kalak kristen, sue ras siniarapken Dibata. Piga – piga hal sibanci isingetken man banta ibas prinsip e eme :

  • Sebage kalak kristen kita tentu arus mengimani, erdahin eme unsur hakekat manusia si itepa rikutken gambar Dibata (Kej 3 : 17 – 19).
  • Erdahin eme perentah si isehken Dibata (bd. Kej 3 : 19), alu bage erdahin pe simaknai sebage perentah si la banci itogan (Bd. Kel 16 : 23 – 30, 23 : 12, 34 : 21, 35 : 2, Im 23 : 3, Ul 10 : 8).
  • Mat 24 perumpamaan Yesus kerna “Talenta” terkandung pengertin, kita idilo gelah tetap erdahin alu ertanggung jawab dingen setia ibas kerina panggilen pendahinta (bd. Roma Rom 12 : 11, II Tes 3 : 12).
  • Ibas erdahin sekaligus me kita mengembangken dirinta ku arah si lebih mehuli, sebab arah erdahin si dat pe hasil sincukupi kerina keperlun geluhta, hal sie me si ikataken Paulus ibas Ef 4 : 28 “Kalak si nangko gel – gel nari, o lanai ia nangko. Erdahinlah ia alu mehuli guna ncariken keperlunna, janah gelah lit ibas ia guna nampati kalak si ibas kepiceten”. Alu bage payo kel me si ikataken Kuan – kuanen 20 : 13 “Adi dekahen kam medem, musil me kam, kalak mejingkat cukup me dahinna”.

Tema PJJ-nta “Etika Kerja Kalak Kristen”. Tema enda encidahken uga seharusna kalak kristen ibas ndahiken – dahinna ibas terang kata Dibata, alu tujun kerina pendahin kalak kristen ncidahken kemulian Dibata. Emaka ibas “dunia kerja” si cidahken dage, kehadiren kalak kristen mengubah cara kerja, mentalitas kerja, prinsip kerja ibas dunia kerja i sekelewetna.

Ibas dunia kerja kita pe la terpengaruh nandangi godaan doni, tapi lebih mengutamaken ketekunen ras kejujuren, sebab erdahin man banta merupaken ibadah (Yoh 5 : 17), janah tetap semangat ras alu meriah ukur, gia sekali dahin e melelahken jiwa, melelahken badan ras marilah tetap mengedepanken “Etika Kerja Kalak Kristen” sebab Tuhan masu – masu kalak situtus ras singelakoken pendahin alu erkemalangen man Dibata ras jadikenlah kerina pendahinta sebage karya yang indah ibas mata Tuhan ras karya si erguna man kerina manusia.

Amin.
Pekanbaru 25 Juni 2015.

Renungan “BELAJAR HIDUP CUKUP – AKU BISA NGGAK YA”

“BELAJAR HIDUP CUKUP – AKU BISA NGGAK YA”

Manusia umumnya tidak pernah merasa cukup atas apa yg tela ia miliki rasanya ingin selalu memiliki ini dan itu. Tapi setelah merasa cukup, pasti tiba-tiba rasanya belum cukup, seolah-olah keinginan memiliki tidak akan ada habisnya, orang Karo bilang “Adi enggo dat sada, dua ate, adi enggo dua, telu min”

Padahal dalam prakteknya :

Walaupun kita memiliki banyak kamar, bukankah kita akan hanya akan tidur di satu kamar ?

Biarpun kita memiliki puluhan mobil, bukankah kita hanya bisa menggunakan satu mobil untuk berkendara ?

Walau mampu membeli makanan yg sedemikian banyak dan mewah, bukankah perut kita memiliki daya tampung yg terbatas ?

Andaikan kita memiliki banyak harta melimpah, bukankah semuanya akan ditinggalkan saat kita meninggal ?

Andai saja kita memiliki semua yg kita ingini, tapi bukankah yang kita miliki belum tentu baik buat kita.

Mungkin ini yang dimaksudkan Paulus ketika berkata tentang dirinya kepada jemaat Filipi “Kukatakan ini bukanlah karena kekurangan, sebab aku telah belajar mencukupkan diri dalam segala hal keadaan” (Flp 4 : 11). Tapi ketika melihat kepada diriku sendiri, aku bertanya “AKU BISA NGGAK YA BELAJAR CUKUP”.
Sahabat mari kita belajar lebih menysukuri kehidupan dan menikmatinya, yang kita miliki bukanlah segalanya, saya ingin dalam kebijaksanaan hidup dan semoga kita bisa semakin bijaksana menjalani hidup, saya kasi contoh lagi ya :

Andaikan kita memiliki banyak uang, dengan uang tersebut kita boleh boleh membeli makanan yang sangat mahal tapi bisakah uang tersebut membeli selera makan ?

Andaikan kita boleh membeli ranjang yang berlapis emas tetapi bisakah kita membeli tidur nyeyak ?

Andaikan uang bisa membeli sex tetapi bisakah uang tersebut membeli cinta sejati

Uang memang bisa membeli hiburan dan kenikmatan dunia, tetapi ia tak akan pernah bisa membeli suka cita dan kebahagian sejati.

Maka benarlah apa yang dikatakan Paulus tentang dirinya kepada jemaat Filipi “Kukatakan ini bukanlah karena kekurangan, sebab aku telah belajar mencukupkan diri dalam segala hal keadaan” (Flp 4 : 11). Tapi kembali kepertanyan diriku semula “AKU BISA NGGAK YA BELAJAR CUKUP” …. hehehehe, daripada masih merenung lagi, maka tulisan ini akan semakin panjang, mari sahabat kita belajar saja untuk “BELAJAR HIDUP CUKUP” dan aku yakin kita bisa … selamat mencoba.

Pekanbaru 23 Juni 2015.

Renungan “PERBUATAN BAIK – BERBUAT BAIK”

“PERBUATAN BAIK – BERBUAT BAIK”

Perbuatan baik bukanlah perbuatan baik lagi jika kita dari perbuatan baik itu kita mengharapkan sesuatu karena jika ada imbalan maka sebenarnya yang terjadi adalah tukar – menukar, oleh itujika seandainya sahabat berbuat baik kepada saya dan saya juga berbuat baik kepada sahabat maka sebenarnya kita telah seri, sehingga sahabat tidak boleh menuntut saya agar bebuat baik kepada sahabat.

Perbuatan baik boleh juga menjadi sebagai strategi, muslihat, dan trik dengan tujuan menguntungkan diri, jikalau memang demikian maka itu juga bukan dinamakan perbuatan baik, karena hanya sebagai perbuatan baik itu hanya media saja.

Bukankah sering perbuatan baik itu kadang menjadi beban kepada sang penerima jasa baik ? oleh itu sebenarnya perbuatan baik seharusnya tidak mengikat siapa pun, sehingga dengan terpaksa seseorang melakukan perbuatan baik kepada kita.

Mother Theresa, setiap saat melakukan perbuatan baik, oleh karena apakah ? apakah ia mengharapkan sesuatu dari perbuatannya, sehingga orang akan hormat kepadanya ? Apakah perbuatan baiknya sebagai strategi atau media untuk menarik simpati orang lain ? dan apakah perbuatan baiknya mengikat orang yang menerima perbutana baiknya ? sahabat sekali – kali tidak ! Mother Theresa melakukan perbuatan baiknya hanya oleh karena kasih Kristus yang ada di dalam dirinya, sehingga ia merasa berhutang kepada Kristus jika tidak melakukan perbuatan baik kepada sesama manusia. Maka dengan demikian Mother Theresa pernah berkata : “Bila kau baik hati, bisa saja orang lain menuduhmu mencari pamrih – tetapi bagaimanapun tetaplah menjadi pribadi yang baik hati. Bila engkau jujur dan terbuka, mungkin orang lain akan menipumu – tetapi bagaimanapun tetaplah menjadi pribadi yang jujur dan terbuka. Bila engkau mendapat ketenangan dan kebahagiaan, mungkin orang lain akan iri – tetapi bagaimanapun berbahagialah. Kebaikan yang kau buat hari ini, mungkin saja besok akan dilupakan orang lain – tetapi bagaimanapun, tetaplah berbuat baik”

Hal senada dengan ini perkataan Mother Theresa pernah di ucapkan Mohandas Ghandi dengan mengatakan : “Kebahagiaan itu bergantung kepada apa yang dapat Anda berikan – bukan kepada apa yang Anda peroleh” dengan perkataan ini Mohandes Ghandi mengatakan bahwa perbuatan baik akan melahirkan kebahagian bagi sang pelaku. Oleh itu, sebenarnya jika kita melakukan perbuatan baik dan membahagiakan orang maka sebenarnya kita juga menerima kebahagian itu, jadi lakukanlah kebaikan tanpa pertimbangan atau pikiran lain karena sebenarnya kebaikan apapun yang kita lakukan tak akan dapat dibandingkan dengan kebaikan Tuhan yang kita terima dan jangan sekali – kali pedulikan apa kata orang tentang kebaiakn kita, karena sebenarnya kita sedang berurusan dengan Tuhan Allah.

Saya kira inilah aplikasi yang dimaksudkan Yesus ketika berkata : “Tetapi kepada kamu, yang mendengarkan Aku, Aku berkata: Kasihilah musuhmu, berbuatlah baik kepada orang yang membenci kamu ; mintalah berkat bagi orang yang mengutuk kamu; berdoalah bagi orang yang mencaci kamu. Barangsiapa menampar pipimu yang satu, berikanlah juga kepadanya pipimu yang lain, dan barangsiapa yang mengambil jubahmu, biarkan juga ia mengambil bajumu. Berilah kepada setiap orang yang meminta kepadamu; dan janganlah meminta kembali kepada orang yang mengambil kepunyaanmu. Dan sebagaimana kamu kehendaki supaya orang perbuat kepadamu, perbuatlah juga demikian kepada mereka. Dan jikalau kamu mengasihi orang yang mengasihi kamu, apakah jasamu? Karena orang-orang berdosa pun mengasihi juga orang-orang yang mengasihi mereka. Sebab jikalau kamu berbuat baik kepada orang yang berbuat baik kepada kamu, apakah jasamu? Orang-orang berdosa pun berbuat demikian. Dan jikalau kamu meminjamkan sesuatu kepada orang, karena kamu berharap akan menerima sesuatu dari padanya, apakah jasamu? Orang-orang berdosa pun meminjamkan kepada orang-orang berdosa, supaya mereka menerima kembali sama banyak. Tetapi kamu, kasihilah musuhmu dan berbuatlah baik kepada mereka dan pinjamkan dengan tidak mengharapkan balasan, maka upahmu akan besar dan kamu akan menjadi anak-anak Allah Yang Mahatinggi, sebab Ia baik terhadap orang-orang yang tidak tahu berterima kasih dan terhadap orang – orang jahat. 6:36 Hendaklah kamu murah hati, sama seperti Bapamu adalah murah hati” (Lukas 6:27-36).

Sahabat, saya rasa sudah saatnya kita melakukan perbuatan baik dan berbuat baik seperti yang dikatan Yesus yang diteladankan oleh Mother Theresa. Aku mau bagaimana dengan sahabat, mau juga kan, okelah kalau begitu, LETS DO IT !

Pekanbaru 22 Juni 2015

Penghiburan Kejadian 25: 7- 11 “BERKAT ALLAH DALAM DUKA CITA”

Penghiburan Kepada keluarga Bp. Yolandita Sembiring.
Senin 22 Juni 2015. GBKP. Pekanbaru.

Kejadian 25: 7- 11
BERKAT ALLAH DALAM DUKA CITA

Saudara yang dikasihi Tuhan Yesus …
Kematian bukanlah peristiwa yang baru dan asing bagi kita. Bagi banyak orang, kematian adalah sesuatu yang menakutkan dan karena itu, segala usaha dan upaya manusia berusaha menghindari apa yang disebut kematian. Tetapi kita mengetahui, kematian tidaklah memandang umur dan keadaan manusia.

Kematian bisa saja datang kapan saja dan dalam situasi hidup yang bagaimanapun dan sangat luarbiasa rancangan Allah terhadap manusia karena manusia tidak dapat dengan persis mengetahui kapan kematian terjadi artinya hanya Tuhanlah yang mengetahui kapan ajal seseorang tiba.

Oleh itu, sewajarnyalah manusia mengucap syukur atas umur panjang yang Tuhan berikan, akan tetapi walau demikian maka setua apapun seseorang, apabila ia meninggal, keluarga yang ditinggalkan pastilah akan berduka, akan ada ratap tangis dan rasa sedih karena ditinggalkan untuk selamanya.

Kenapakah perasaan kehilangan itu mendatangkan duka ?

Karena memori kita mengundang untuk mengingat seluruh kehidupan orang yang meningglkan kita, memori kita mengenang segala perbuatan – perbuatannya semasa hidupnya, pada saat itulah kesedihan itu datang, terlebih – lebih jika yang meninggal tersebut adalah orang yang sangat dekat dengan kita, dimana kita terikat akan hubungan emotional yang sangat dekat.

Saudara yang dikasihi Tuhan Yesus …
Dalam bacaan kita Kej 25 : 7 – 11 dikisahkan tentang kematian Abraham, sedikit yang saya ingin sampaikan tentang Abraham :

  • Ia dikenal sebagai bapa dari segala orang percaya, bahkan disebut dengan bapak segala orang beriman.
  • Meninggal ketika rambutnya telah memutih dan pada umur yang sangat tua yaitu pada umur 175 thn, yang didahului oleh istrinya Sara pada umur 127 Thn.
  • Namun Kendatipun peristiwa kematian Abraham dalam usia yang sangat tua, peristiwa kematiannya tetap membuat anaknya, sanak saudaranya dan para sahabatnya merasa kehilangan, karena Abraham memiliki sosok atau pribadi dan jati diri yang teguh dalam iman, baik dan setia kepada Allah.
  • Mengingat dan mengenang perbuatan Abraham yang demikian, anaknya, sanak saudaranya dan para sahabatnya pastilah berduka dan kendatipun kisah ini tidak tertulis dalam Alkitab, tapi kita tau, bahwa mereka sama seperti kita yang adalah manusia biasa, mereka juga pasti berdukacita.

Saudara yang dikasihi Tuhan Yesus …
Jika saat ini, di tengah ibadah penghiburan ini, kita teringat akan sosok almarhum dan membuat kita bersedih hal itu sangat wajar namun demikian kita juga harus mengingat khabar suka cita yang menyapa kita bahwa orang yang telah mati akan berada di sisi Tuhan kita, terlebih jika kematian itu adalah kematian orang yang percaya kepada Kristus dan kabar suka cita yang dikatakan bacaan kita dalam Kej 25 : 7 – 11 bahwa Allah memberkati seluruh keturunan Abraham.

Alkitab berkata, bahwa setelah Abraham meninggal, Tuhan Allah tetap memberkati Ishak. Seorang anak yang taat kepada ayahnya dan sangat mengashi ayahnya dan ternyata Ishak tidak sangat terlarut dalam duka yang berkepanjangan, oleh karena ia tau Allah mengasihi ayahnya Abraham.

Tuhan Allah, memberkati Ishak sepeninggal Abraham. Oleh itu dalam dukacita saat inipun, Firman Tuhan ini yang kita telah baca kita aminkan karena firman ini juga berlaku dalam hidup kita dan juga didalam kehidupan keluarga Bp. Yolandita.
Amin … ?

Saudara ang dikasihi Tuhan Yesus Kristus …
Sebagai penutup dalam renungan ini saya ingin menyampaikan kepada kita sekalian, Sekalipun kita harus merasa sangat kehilangan atas meninggalnya orang tua atau siapa saja dari keluarga yang sangat kita sayangi. Ada satu hal yang harus kita ingat bahwa kematian bukanlah akhir dari kasih karunia Tuhan.

Jika orang tua yang kita kasihi telah meninggal dalam usia yang sudah lanjut maka hal itu adalah juga kasih karunia Tuhan, dan jikalaupun dia telah pergi untuk selamanya dan meninggalkan kita, maka itu bukanlah akhir dari berkat Tuhan.

Tuhan yang maha baik, adalah Tuhan yang penuh dengan kasih setia dan kasihNya tidak pernah berobah, dahulu, kini dan untuk selamanya, kasih itulah pula yang akan menjadi kekuatan dan pengharapan bagi keluarga untuk meneruskan perjalan hidup ini ke depan. Diberkatilah keluarga yang berduka oleh Tuhan kita.

Amin
Pekanbaru 22 Juni 2015.

Renungan “SEMANGAT DAN PANTANG MENYERAH”

“SEMANGAT DAN PANTANG MENYERAH”

Saya senang membaca dan kagum akan kisah – kisah orang yang menjadi teladan sampai sekarang seperti : Mother Theresa, Mahatma Ghandi, Sidarta Gautama, Martin Luther King Jr, Abraham Lincoln, Nelson Mandela, dsb. Mereka membutuhkan perjuangan yang sangat tinggi untuk meraih apa yang mereka perjuangkan, tetapi mereka tidak pernah berhenti memperjuangkan apa yang mereka ingin capai.

Hari ini saya mengingat Abraham Lincoln, yang mengatakan “AKU MEMANG PEJALAN KAKI YANG LAMBAT, TETAPI AKU TIDAK AKAN PERNAH MUNDUR” ungkapannya sederhana, tetapi bagi saya pribadi ungkapan itu sangat menginpirasi. Sahabat adakah yang ingin di capai ? saya ras kita harus mencapainya dengan segala rintangan yang ada mungkin kita tidak akan menjadi pemenang tetapi jangan pernah mundur !

Sahabat, pernah diceritakan :
Seorang atlet John Stephen Akhwari (74), atlet lari marathon asal Tanzania saat ia masuk ke stadion Olimpiade Mexico 1968. Dalam perlombaan tersebut ia mengalami kram dan pada kilometer ke -19 dia tertubruk sejumlah pelari sehingga ia terjatuh yang menyebabkan sendi lututnya bergeser serta mengalami sakit pada bahunya. Namun setelah mengatasi rasa sakitnya ia kembali berlari meski lututnya dibebat kain. Akhirnya Akhwari mencapai finish satu jam kemudian, saat medali akan dibagikan kepada para juara. Seseorang bertanya kepadanya ; mengapa ngotot berlari meski kondisi fisik tidak memungkinkan, Akhwari menjawab, ”NEGARA SAYA TIDAK MENGIRIM SAYA TERBANG 10.000 MIL, HANYA UNTUK STRAT BERLARI, TETAPI MEREKA MENGIRIM SAYA UNTUK MENYELESAIKAN LOMA”.

Sahabat : Akhwari terus berlari sampai finish, meski ia tahu tidak akan menjadi juara. Ia pantang menyerah. Sekarang ini mungkin kita juga memiliki perlombaan dan perjuangan dalam hidup, semangatlah dan jangan pernah menyerah, karena kita juga memiliki Tuhan yang baik yang akan selalu menyertai kita di sepanjang jalan kehidupan ini. Dalam hal ini Yesaya berkata “Janganlah takut, sebab Aku menyertai engkau, janganlah bimbang, sebab Aku ini Allahmu; Aku akan meneguhkan, bahkan akan menolong engkau ; Aku akan memegang engkau dengan tangan kanan-Ku yang membawa kemenangan” (Yes 40 : 10).

Pekanbaru 22 Juni 2015.

Pengertian Unsur-Unsur Liturgi

Pengertian Unsur-Unsur Liturgi
Unsu-Unsur Liturgi Ibas Alkitab
Ras Kinatana Ibas Gerejanta

A. Kata penaruh
Gereja la pernah terlepas arah ibadah. Erkiteken si e, perlu kal setiap pelayan memahami kerina aspek si ilakoken ibas rangka ibadah. Tulisen enda ibahan ibas rangka nampati para pelayan guna memahami unsur-unsur si lit ibas gerejanta, gelah makna ibadah banci terang ibas pelaksananna.

Perlu pe si bedaken antara unsur-unsur dasar (prinsip dasar ) liturgi, unsur tambahen bagepe aspek kemasan liturgi. Unsur / prisnip dasar eme benang merah libadah sijadi pondasi setiap liturgi. Janah kerina unsur tambahen ras aspek kemasen banci reh raturna adi unsur dasarna enggo iletakken alu payo.

Kinilangasupen membedaken usur dasar, tambahen ras aspek kemasen megati mabai gereja kubas penyusunen liturgi si lepak. Piah usur terjadi penyusunen liturgi si bobotna hanya sebagai tertib acara. Erkiteken sie, isehken kami segelintir informasi sibanci nampati kita ibas erbahan ras ndalanken liturgi alu mehuli.

1. Unsur Dasar Liturgi
Unsur dasar eme bagin si menjadi inti kebaktin si emiliki aspek etika ras pastoral ibas perjumpa ras Dibata. Unsur enda me simenuntun kita kubas tata krama / kehormaten sipayo ibas perjumpan ras Dibata gelah kebaktin e merekan ulih si si terarah. Unsur dasar berula-ulang ituduhken secara tersirat arah cerita Alkitab. Salah sada contohna ema Yesaya 6:1-8. Benang merahna, eme:
– Kesadaren nandangi kemulian, kebadian, kuasa ras keleng ate Dibata
– Kesadaren diri nandangi isi kin kita ilebe-lebe Dibata (pengakun diri, pengakun dosa, pengakun kinilatunggunen, pengakun kelemahen, rsd.
– Pengalemi dosa (penebusan, pendamaian)
– Kata dibata
– Respons; Pengakun kiniteken
– Tekad / pengendesen
– Pengutusen
– Pasu-pasu / Berkat

2. Unsur Tambahan Ibas Sejarah / situasi Gereja\
Unsur tambahen enda la sijumpai ibas Alkitab, tapi rikutken pergumulen gereja kedungenna itambahken guna nambahi kedalamen makna.
– Votum, Salam Introitus (iadopsi ibas tradisi kerajaan ras dunia pengadilen)
– Pengakun kiniteken
– Momo + Syafaat

3. Kemasen unsur-Unsur Liturgi
Aspek kemasen unsur liturgi cukup fariatif ibas masing masing gereja rikutken jaman / situasina gereja. Aspek kemasen enda iperluken guna proses internalisasi rikutken kecibal perpulungen gelah setiap unsur baci icerna, iantusi / ihidupi lebih mendalam.
– Bahasa / komunikasi; pengogen naratif, Responsoria, antiphonal, Puisi (aspek Audio)
– Drama, prosessi (aspek Audio-Visual)
– Musik / ende-enden (aspek audio-kinestetik)
– Simbol / gambar / ruang (aspek Visual / custic)
– Gerak / gesture (aspek Kinestetik)
– Khotbah (aspek audio, Digital)

B. Penjelasen Unsur-Unsur Liturgi
1. Introitus
Introitus ertina jalan masuk. Ibas praktekna, introitus eme “ende-enden masuk” / “nyanyian masuk” si endeken perpulungen ope denga Votum – Salam. Ende-enden enda merupaken puji-pujin. Biasana i endeken alu bentuk gloria (bnd. Lagu “Hormat Bagi Allah Bapa). Ende-enden enda banci ibenaken alu ngoge pustaka, banci ka pe tanpa pengogen. Ibas gereja kuni, Introitus i endeken janah perpulungen bengket ku ruang kebaktin dingen i iringi paduan suara.

Erkiteken proses sejarah, bagin enda kedungenna icibalken gereja kenca Votum – Salam ibas bentuk pengogen si berhubungen ras thema kebaktin. Ibas gerejanta, Introitus enda ibahan jadi teks pembuka si berhubungen ras thema kebaktin.

2. Votum
Kata votum ertina dasar. Ijenda Votus berati sada pernyatan entah pe ungkapen kiniteken si jadi palas kebaktin. Selaku pernyataan / ungkapen kiniteken, maka Votum i ogeken alu hikmat. Erkiteken si e, Votum labo pertoton. Ema perpulungen labo perlu tungkuk ras tutup mata /pipit sanga pembacan Votum

3. Salam
Salam eme sebuah “sapaan”. Salam labo pertoton entah pe pasu-pasu, erkiteken si e, perpulungen labo perlu ibahan ibas sikab ertoto; tungkuk ras tutup tupung Salam iogeken. Simbabai kebaktin pe labo perlu ngangkat tan (bagi nehken pasu-pasu)

Lit piga-piga bentuk salam. Salam banci ibas bentuk responsoria entah pe ialoi alu melasken kata “amin”, entah pe i ngendeken “amin”.

Erkiteken salam eme bentuk tegur sapa, emaka perlu kal kita hati-hati ibas memodifikasi Votum ras Salam gelah fungsina ula berobah jadi pengogen informatoris, entah pe salam si “la gayung bersambut” bagi siterjadi ibas piga-piga bentuk liturgi si ibahan kita ibas natal, tah pe kebaktin-kebaktin sidebanna.

4. Pengakun Dosa
Pengakun dosa eme ulih kesadaren diri / pengenalen diri erkiteken kita jumpa ras Dibata si badia, si enggo nepa kita seri ras tempasna, si nepa kita guna tujun khusus. Pengakun dosa eme pertoton si palasken kubas kinilangasupenta ibas nggeluhken geluhta sue ras tempas Dibata, kinilangasupenta ndalanken sura-sura dibata.

Pengakun dosa enda banci ibahan ibas bentuk pertoton pribadi entah pe bersama, ende-enden entah pe responsoris.

Pengakun dosa ibenaken sada pengkondisian si mabai kita kubas kesadaren maka kita enda terbatas, erdosa, kurang tutus, rsd. Pengkondisin enda banci ibahan ibas erbage-bage metode, umpamana bentuk ogen / narasi refleksif, penungkunen refleksif, puisi, rsd.

5. Berita Pengalemi dosa
Kenca pengakun dosa, maka tuhan erkelang-kelangken serayanNa nehken berita pengalemi Dosa si umputi alu berita / pendilo geleh nggeluh ibas kegeluhen si mbaru. Ertina, kenca manusia i alemi Dibata, manusia arus nuduhken penyesalenna ras perobahen geluhna alu nadalanken kegeluhen si mbaru ibas kegeluhen si teptep wari.

Berita pengalemi dosa enda me si naruhken perpulungen kubas kengasupen megi kata Dibata / berkomunikasi ras Dibata. Sebab kalak si la i alemi / la erdame ras Dibata labo ngasup megiken kata Dibata ras ndalanken kata Dibata (Bnd. Jesaya 6:8).

6. Pengogen Pustaka Sipemena
 Gereja mula-mula ngogeken Pustaka arah Padan Simbaru ras Padan si Ndekah guna nuduhken kiniersadan duana bagin enda man perpulungen. Pengogen enda idungi alu melasken kata Pustaka; “Ketuahen kalak si megiken Kata Dibata dingen sindalankensa ibas geluhna, Haleluya”. Kata enda i aloi perpulunge alu ngendeken Haleluya (Terpuji¬lah Tuhan).
 Ibas minggu-minggu Advent ras minggu Passion;Haleluya iganti alu Hosiana (Tuhan selamatken min kami).
 Perlu si catat, maka “gloria” labo pernah itempatken sejarah gereja kenca dung pengogen sipemena, sebab fungsina eme nuduhken kehamaten man Dibata sijadi palas kebaktin (Bnd. Gloria = Hormat bagi Allah Bapa).

7. Khotbah
 Kenca pengogen si pemena, i umputi alu khotbah, erkiteken duana memiliki hubungen si erat. Ibas tradisi gereja, la semal i tamaken unsur tambahen kelang-kelang pengogen ras khotbah, umpana koor, vocal group, deklamasi, rsd. Pengalamenta piga-piga tahun belakangen enda, megati kal hubungen ogen si pemena ras khotbah terganggu alu koor-koor si temana pe la ka sendalanen ras pengogen tah pe khotbah. Idealna, labo perlu unsur tambahen kelang-kelang pengogen ras khotbah.
 Kotbah merupakan penjelasan Kata Dibata, emaka bahasana perlu merakyat, ilmiah tapi sederhana, menyentuh pengalamen kegeluhen, pengalamen emosional, gelah maba perobahen.

8. Pengakun Kiniteken
 Pengakun kiniteken pada dasarna ema jawaken kiniteken kalak kristen nandangi Dibata / Kata Dibata
 Piga-piga situasi sejarah pernah mempengaruhi dasar penggunan Pengakun kiniteken ibas kebaktin.
 Pengakun kiniteken bena-benana ipake guna nangkis ajaren “gnostik” si menyangkal “ketritunggalan Dibata”.
 Ibas gereja kuno; pengakun kiniteken = Credo; ertina Aku Tek …….. Tupung si e, gereja-gereja kuno menaken pengakun kiniteken alu kata Yesus eme Tuhan (bnd. Sahadat). Ibas paksa si e, kaisar menganggab dirina selaku dibata. Ise la nembah kaisar, banci i ukum mate. Emaka, pengakun kiniteken eme subuah sahadat si mempertaruhken nyawa. Labo sekedar penyangkalen nandangi ajaren gnostik.
 Ibas piga-piga denominasi, ingan pengakun kiniteken berbeda-beda, tergantung kubas konsep teologiana nandangi unsur-unsur liturgi.
 Ibas pengkun kiniteken, sikab perpulungen arusna tedis tegak, labo ertoto.
 Pengakun kiniteken banci ibelasken, banci ka pe i endeken ras-ras.

9. Persembahen
 Persembahen eme tanda pengataken bujur / meriah ukur ibas perbahanen / keleng ate Dibata. Bentukna cukup bervariasi; lit ibahan ibas bentuk sen, ulih juma, rsd.
 Cibal persembahen enda cukup bervariasi ibas piga-piga gereja; lit si ndalankensa ope khotbah, lit ka kenca khotbah.
 Kata penaruh kubas persembahen berbentuk bimbingen ras ajaken man perpulungen gelah mere alu pengertin si payo dingen ukur meriah. Ibas Alkitab, bimbingen enda isesuaiken rikut situasi pendahin perpulungen. Emaka banci saja idarami teks Alkitab si tepat ras imodifikasi bahasana alu payo menurut pengertin inti teks (umpamana 2 Korintus 9 : 7; Tawarikh 29: 14; Kisah Rasul 20: 35; Ibrani 13: 15 – 16; Mazmur 96: 8; rsd).
 Pertoton persembahen la perlu panjang lebar entah pe jadi syafaat.

10. Doa Syafaat
 Ibas tradisi gereja, syafaat eme notoken kalak sideban / mindo penampat man Dibata guna kalak sideban. Pertoton guna keperlun pribadi itempatken ibas bagi si deban si iumputi alu ende-enden Kyrie= Tuhan kelengilah. Tapi ibas praktekna syafaat pe megati ipake guna notoken diri sendiri.
 Cibat pertoton enda ibas liturgi cukup erbage-bage; lit si namakensa ope denga pengogen, entah pe ope khotbah. Janah lit si nempatkensa kenca khotbah. Ibas gerejanta ibahan kenca dung kolekte. Erkiteken fungsina notoken kalak si deban, maka syafaat lebih baik itempatken kenca khotbah erkiteken pembaharuan kinitekenta arah kata Dibata nampati kita guna ngukurken simehuli guna kalak sideban bagepeman dirinta sendiri.
 Ibas tradisi gereja, Pertoton Tuhan pe termasuk ibas golongen doa syafaat. Emaka lit piga-piga gereja nempatken Pertoton Tuhan ope denga khotbah, lit ka pe kenca khotbah, tapi la jadi pertoton pendungi kebaktin.

11. Tekad – Pengendesen diri (Commitment –Dedication)
– Tekad eme respons perpulungen ndangi kata ras pendilo Dibata. Pendilo Dibata menuntut respons. Bagin enda malala masap ibas liturgi-liturgi gereja.
– Tekad enda banci ikemas ibas bentuk responsoria, pertoton, ende-enden, rsd.

12. Pengutusen
– Pengutusen eme bagin si cukup penting ibas unsur liturgi (Misseo), sebab perjumpan manusia ras Dibata selalu ibarengi oleh sebuah missi ”jadi sira ras terang” man doni enda. Pengutusen enda me si mendasari berkat / pasu-pasu, sebab kalak si iutus Dibata nge ilengkapina alu pasu-pasuna.
– Ibas gerejanta, kurang kal aspek missi / pengutusen. Si enda teridah arah kata: ..mulihlah alu dame ras mejua-juah, ……..”Seharusna pengutusen ibenai alu kata: lawelah, beritaken ……….. Aku ras kam se ku kedungen jaman (pergilah, beritakan ……… Aku menyertai engkau ……)

13. Pemasu-masun / Berkat
 Pasu-pasu eme pemere Dibata guna ngelengkapi manusia ibas tugas dahin si iendeskenna man manusia (Bnd. Kej. 1:28). Pasu-pasu Dibata lit ibas kata kerja – kalimat perintah. Pasu-pasu eme energi potensian / energi siberfungsi dalam gerak, labo jadi jile-jile apalagi bonus tanpa makna.

C. Penjelasen Kerna Aspek Kemasen / pendukung
Aspek kemasen ibutuhken dalam rangka menyentuh kebutuhen psikologis / tipologi perpulungen si akan memperdalam pemaknaan / pengertiina sehmaka pesan-pesan teologis ibadah banci iseberangken secara lebih efektif (aspek Audio, Visual, Kinestetis, Digital)
1. Aspek Audio muncul ibas kemasen bahasa / komunikasi, informasi informasi si banci ipahami pepulungen alu efektif, si menciptaken perasan terlibat sebagai pemilik ibadah. Umpamana; pengogen naratif, Responsoria, antiphonal, puisi, khotbah, ende-enden, musik instrument, rsd
– Aspek Visual, eme aspek si banci menjangkau pengidah perpulungen, umpamana: Drama, prosessi, simbol, gambar, warna, tata ruang, rsd.
– Aspek Kinestetik, eme aspek si menyangkut gerak si menjembatani expkspresi perpulungen, umpamana; gerak, tedis kundul, salam, landek, erjimpuh, rsd..
– Aspek Digital, eme aspek si menyentuk pengembangan akal budi si ikemas ibas alur acara si sitematis, khotbah si sistematis, informasi si membuka wacana baru, rsd.

Ende-Enden Jemaat
– Ende-enden jemaat itempatken ras i pilih menurut unsur ras struktur liturgi. Fungsina guna mpegegehi sitiap unsur liturgi. Ibas piga-piga dampar, ende-enden lebih efektif menyeberangken ide entah pe menyentuh pengertin ras perasaan asangken pengogen.
– Secara umum lit 3 kategori ende-enden, eme: Mazmur, Hymne, Nyanyian rohani.
– Fungsina ibas struktur liturgi eme; penyembahen / pengagungan, puji-pujin man Dibata, pengakun dosa / penyesalen, ngataken bujur ibas pengalemi dosa, tekad, pengendessen, kesaksin, pengajaren, pertoton, rsd.
– Gelah ende-enden banci jadi sarane expressi pusuh perpulungen, maka perlu lit wadah guna ngelatih perpulungen gelah rende alu pusuh, ukur ras kula, sebab ende-enden si mehuli reh ibas totalitas dirinta nari.

Paduan Suara Gereja
 Paduan suara berfungsi guna memandu, nampati perpulungen ibas ngungkapken penggejapenna alu payo, janah jiwa lagu muncul alu payo. Umumna lagu-lagu produk Eropah memiliki kekuaten / jiwa lagu ibas kombinasi kata ras harmony. Erkiteken la kerina perpulungen ngasup rende ibas bentuk harmony, maka fungsi Paduan suara eme memunculken jiwa setiap lagu alu mereken harmonisasi si payo. Fungsi enda agak mirip ras fungsi organis.
 Untuk lagu si kekuatenna ibas rhytmic, ibutuhken pemusik si trampil ibas bidang iringen rhitmical.
 Tradisi Calvinis la nandai fungsi entertainmen / hiburen paduan suara apalagi jadi daftar absen ibas kebaktin pemasu-masun. Emaka, ingan paduan suara / pemusik iatur tersendiri gelah la mencuri perhatian jemaat / berobah fungsi jadi arena hiburen.

Pertoton Konsistorium
 Pertoton konsistorium eme pertoton i ruang persikapen; guna menaken kebaktin ras ndungi kebaktin. Fungsi pertoton konsistorium labo seri ras syafaat entah pe pertoton umum.
 Pertoton persikapen eme pengendesen gelah totalitas kebaktin e ipimpin Tuhan, subuk liturgis, pelayan Firman, paduan suara, pemusik, tehnisi, perpulungen, rsd.
 Pertoton penutup i konsistori eme pengataken bujur ibas erdalanna kebaktin alu mehuli, ibas team pelayan ipake Tuhan jadi alatNa guna ngelai perpulungen. Lanai perlu ije pertoton pengakun ras mindo pengalemi dosa, sebab enggo ibahan ibas struktur liturgi.

D. Penutup
Calvin cukup serius njaga struktur liturgi enda. Erpalasken struktur si enggo ituduhken man banta, maka lit piga-piga unsur li la bengket liturgi ibas piga-piga jenis liturginta. Maun-maun la lit unsur kesadaren nandangi kehadiren Dibata, kesadaren diri, pengakun ras pengalemi dosa, perdamen / rekonsiliasi, tekad bage pengutusen.

Banci jadi kebanyaken unsur enda lit bas liturgi tertentu, tapi la lengkap janah la ikemas alu serius. Mbera informasi enda mabai kita kubas pergumulen si lebih serius guna peningkaten kualitas kebaktinta.

Tulisen enda i sehken Pdt. Krismas Imanta Barus ibas seminar kerna ibadah ras liturgi i Retreat Center GBKP.

Penghiburan “Menjalani Hidup Bersama Tuhan” 2 Sam 12 : 22 – 23

Penghiburan kepada keluarga Nd. Katrin Tarigan Br Ginting.

“Menajalani Hidup Bersama Tuhan”
2 Sam 12 : 22 – 23

Shalom.
Saudara yang dikasihi Tuhan.

Mungkin kita semua telah pernah merasakan kesedihan karena salah seorang dari keluarga yang kita kasihi meninggal dunia dan saya dapat membayangkan bagaimana sedihnya perasaaan kita, karena saya juga telah mengalami hal tersebut, dan oleh karena kesedihan itu juga mungkin secara sadar atau tidak, kita pun mengingat masa hidupnya, perjuangannya, kebaikan dan kelucuan tindakannya yang membahagiakan kita semasa ia hidup.

Oleh sebab itu memang wajar sekali kalau kematian selalu meninggalkan duka yang begitu dalam :

  • Apabila yang meninggal itu seorang ayah, maka anak akan merasakan kehilangan seorang tokoh di tengah-tengah keluarga dan isteri akan merasakan betapa berat tanggung jawab yang harus dipikul merangkap tugas posisi sang suami selama ini.
  • Jika yang meninggal seorang ibu. Suami sedih memikirkan siapa yang akan mendampinginya mengelola keluarga. Sementara, anak-anak akan merasakan kehilangan kasih yang begitu mulia selama ini dan membayangkan betapa beratnya apabila mendapatkan seorang ibu tiri pengganti yang selalu siap menampar pipinya.
  • Bila yang meninggal seorang anak maka kedua orang tua sangat bersedih, karena anak tersebut adalah tumpuan harapan, generasi penerus dalam keluarga dan menjadi kebanggaan tersendiri bagi semua orang.
  • Bila yang meninggal itu seorang sahabat maka akan merasakan kehilangan teman bercanda, bergaul, dan aktifitas lainnya.

Yang pasti, siapapun yang meninggal dan apabila selama hidupnya sabgat dekat dengan kita maka saat ia meninggal maka akan menimbulkan rasa dukacita yang dalam, artinya : semakin dekat hubungan maka semakin besar rasa dukacita di dalam hati. Hal ini disebabkan karena mungkin kita merasakan kematian tersebut akan memisahkan kita selama – lamanya, kita merasa tidak ada lagi harapan untuk bertemu padahal perpisahan hanya bersifat sementara, jadi oleh itulah kematian itu sangat memilukan hati.

Namun sebagai orang Kristen kita harus meyakini : Allah akan mempertemukan kita dengan saudara-saudara yang telah mendahului kita tetapi bukan dengan cara kita. Allah juga akan mempertemukan kita dengan orang-orang yang kita kasihi tetapi bukan saat ini dan dengan waktu yang Allah tentukan sendiri. Oleh itu, sebenarnya kita tidak perlu memikirkan mereka yang sudah bersama dengan Dia, sebab itu adalah pekerjaan Allah.

Saudara kami Mamak Katrin …
Kami meyakini, engkau telah memberikan kasihmu dengan penuh kepada bapak Katrin selama ia hidup dan mungkin kasih yang engkau berikan juga menjadi pelajaran serta mengingatkan kita sekalian :

  • Selama hidup ini, kita perlu mengasihi orang tua, suami atau isteri, anak dan teman-teman.
  • Kasih mengasihi perlu dipelihara sebelum Tuhan memanggil dan di dunia inilah kesempatan kita untuk saling mengasihi dan menghibur orang-orang yang kita cintai.
  • Kasih kita tidak akan berguna apabila itu kita berikan kepada saudara kita yang telah dipanggil Allah. Ia tidak mengharapkan kasih dari kita sebab ia sudah mendapatkan kasih yang lebih besar dari Allah.
  • Kasih dan persaudaraan perlu diciptakan ; dalam keluarga, tetangga, kerabat kerja, dan terutama di dalam persekutuan kita. Saling menghibur dan menguatkan senantiasa harus tetap dipelihara sambil menanti-nantikan kedatangan Tuhan kita, sehingga saat kedatangan Tuhan, kita semua dapat bersama-sama menyongsongNya.

Kiranya Tuhan memberkati segala kasih yang telah mamak Katrin berikan kepada bapak Katrin semasa hidupnya dan sebagai penghiburan dan dukungan yang dapat kami berikan kepada seluruh keluarga pada hari ini, kita telah membaca 2 Samuel 12 : 22 – 23 yang mengisahkan Daud dalam kematian anaknya :

Daud sebelum kematian anak yang sangat ia kasihi sakit, ia berdoa dengan sangat sungguh – sungguh, ia melakukan puasa, dan sangat berharap kepada Tuhan agar kiranya Tuhan memberikan kasihNya dengan menyembuhkan anaknya. Tetap walau demikian Allah tidak mengabulkan permohonannya dan akhirnya anak yang ia kasihi tersebut meninggal.

Tapi apakah Daud tetap selamanya bersedih ? tidak ! setelah kematian anak yang ia kasihi, ia memulai hidup baru, ia menanggalkan pakaian dukanya, pergi mandi dan membersihkan dirinya dan menyehatkan dirinya sambil menyantap makanan yang dihidangkan oleh pelayannya. Ia berkata setelah kematian anaknya :

“Selagi anak itu hidup, aku berpuasa dan menangis, karena pikirku: siapa tahu TUHAN mengasihani aku, sehingga anak itu tetap hidup. Tetapi sekarang ia sudah mati, mengapa aku harus berpuasa? Dapatkah aku mengembalikannya lagi? Aku yang akan pergi kepadanya, tetapi ia tidak akan kembali kepadaku”
(II Samuel 12 : 22 – 23).

Mamak Katrin dan seluruh keluarga …
Saya kira kita dapat belajar dari Daud, mungkin kematian bapak Katrin, meninggalkan duka yang sangat dalam bagi keluarga semuanya, tapi biarlah itu menjadi kenangan bahwa mamak Katrin pernah merasakan suka cita ketika bersamanya dan merasakan berbagai pahitnya hidup semasa bapak Katrin sakit. Sekarang tinggalkanlah seluruh duka yang ada, semuanya telah selesai dan mulailah kehidupan yang baru bersama Tuhan, dan doa kami kepada kepada seluruh keluarga, kiranya mamak Katrin dan anak yang dikasihi, selalu diberkati Tuhan kita Yesus Kristus di dalam seluruh kehidupannya.

Amin.
Pekanbaru 15 Mei 2015.

Kata Pengapul ibas Ngapuli Keluarga Bp. Eban. Bangun. Filipi 4 : 13

Ngapuli Keluarga Bp. Eban. Bangun.
Senen 08 Juni 2015.

Filipi 4 : 13

Shalom.
Kekelengen Tuhan, ibas kegeluhenku ibas pertotonku man Dibata erbage – bage rusur kusehken man baNa :

Kupindo man Dibata “gegeh” tapi mamang ateku Dibata mereken “kesuliten – kesuliten” sierbahanca aku megegeh.

Kupindo man Dibata gelah ibereNa man bangku “Kebijaksanaan” tapi malah ibereNa man bangku “Masalah” guna i selesaikan.

Kupindo man Dibata “Kemakmuran” tapi Dibata mereken “gegeh man bangku guna erdahin” guna ncukupi keperlun nggeluh.

Kupindo man Dibata “Keberanian” tapi dibata mereken “tantangan” si banci kuatasi.

Aku ermohon man Dibata gelah aku “i sukai dan di cintai” tapi malah “Dibata mereken bangku orang yang membenci dan yang aku harus cintai”.

Melala hal memang si kupindoken man Dibata, tapi Dibata malah mereken sebalikna.

Tapi tupung paksa aku rukur alu mbages, kepeken ibas kai si ibereken Dibata man bangku erbahanca tambah megegeh guna menghadapi kerina si jadi ibas kegeluhen.

Semakin pentar menghadapi masalah, meteh kai ertina ibas kecukupen, berani menghadapi tantangen, la perlu i cintai tapi harus mencintai, menghibur ras mereken penghiburan.

Emaka kutarik sada kesimpulen kepeken “IBAS TUHAN AKU MEGEGEH”, dingen ituangken pe ibas SEE – nta No. 148.

Lagu enda secara pribadi sangat mepegegehi ras menyenangken diriku, tupung ku endeken malem tuhu ateku dingen kudat me gegeh ije, emaka rusur ku endeken nina ibas syairna :

Ibas aku Tuhan megegeh
Tuhan me ku pujiken
Tuhan me jadi gegehku
Ibas Tuhan lit kesenangen
Ibas Tuhan lit kesenangen

Ntah siendeken sekali ras – ras lagu e ibas kesempaten enda ….. ?

Kekelengen Tuhan,
Ibas piga paksa silewat ceda atendu erkiteken orang tua si ikelengi, bulang Eban, ngadap kempak Dibata. Tentu sie erbahanca kam kote, khusuna kam kekelengen kami Nd. Eban, kam anak si sada ka janah nande i tengah jabu pe ndube enggo ngadap kempak Dibata tupung kam ras i Jakarta. Kerina sie banci erbahanca kam kote ras tempa lanai megegeh guna ndalanisa.

Paulus ibas Flp 4 : 13 ogenta ndai nuriken kerna pengalamen kinitekenna ibas Tuhan, alu ngataken ;

“Ngasup aku ngalaken kerina keadaan erkiteken kuasa si ibereken Kristus man bangku”

Bagi si ibelasken Paulus enda me ate kami sendah ibelaskenndu, seh maka ibas keadaan si ugapana pe megegeh kam erkiteken persadanndu ras Tuhanta Yesus Kristus. Janah genduari tek kami, maka genduari kam keluarga enggo megegeh janah ermeriah ukur bagi keriahen bulang Eban erkiteken enggo jumpa ras Dibata dingen ras keleng ateNa ndube. Ula nai kam ermorah – morah, tapi periahkenlah dirindu ibas persadaandu ras Tuhan.

Kekelengen Tuhan,
Kerna kalak simate pernah kubaca sada cerita sinuriken kerna sekalak bulang si nandangi mate, nina ibas cerita e :

Ibas sada paksa khotbah minggu nina sekalak Pdt ngataken man perpulungenna, ibas minggu si reh ia engkhotbahken kerna kinirajaan surga.

Janah pas kel ibas paksa sie, sekalak bulang – bulang si enggo cukup metua, meriahkel ukurna ibas kai si isingetken Pdt e, emaka ibas minggu si reh gereja me aku nina ibas ukurna.

Tapi pepagina ibas wari senen sakit me bulang ndai, janah arus i rawat inap i rumah sakit, wari berikutna penakit bulang e makin parah, ibas parahna penakit e tempa – tempa ieteh bulang ndai maka ia nandangi mate.

Emaka i pindona pena ras selembar kertas man suster, jenari itulisna surat si itujukenna man Pdt ndai nina ibas suratna e ;

Pdt. Sembiring si ikelengi kami. Kuakap minggu enda, aku lanai banci reh ku gereja, penakitku enggo reh kelekna, padahal seh kel aju merincuhna megiken khotbahndu kerna kinirajaan surga, tapi amin bage gia labo dalih Pdt. Sembiring. Aku pe enggo me ku eteh sitik kerna kinirajaan Surga, janah aku pe enggo ertedeh ku je.

Aku enggo me lit kaplingenku ije sebab, kenca aku ngaloken penebusen Kristus, janah Kristus memang enggo mereken kaplingen e man bangku. Kaplingen e gratis, tanpa DP ras Kredit dingen enggo pe ipajekken rumahna.

Mejile dingen lanai perlu renovasi bagepe kerina peralatenna enggo lengkap, rumah e la perlu i kunci sebap ibas perumahen e lalit ije penangko, dame me tading ije sebab kerina penghuni rumah e mehuli kerina, cakapna sada pe la man burihen ras si man tafsirenken denga.

Aku memang berharap banci megiken khotabhndu Pdt. Sembiring. Tapi lanai kuakap aku sempat, erkiteken tiketku ku surga e, la itentuken jadwal keberangkatenna ras ndigan tanggal mulih, bagepe la banci maba bagasi.

Emaka bagem Pdt. Sembiring Entah lanai gia kari aku reh ku gereja minggu enda aku enggo berkat, janah tek aku ibas paksana pagi jumpa ka me kita ijah.

Sada nari pesanku man bandu, ula kam ndekahsa kundul adi nulis renungen atendu ya, mbue kam minem air putih gelah kam bagi aku enda enggo gagal ginjal. Tapi i jah pagi malem nge kerina penakitku e.

Shalom ras mejuah – juah. Ibas aku nari Bulangndu Surabkti Mergana.

Bage me isingetken man bandu kata pengapul ibas wari enda ras kerna kalak si mate enggo me jelas ituriken man banta terlebih kalak si mate ibas Tuhan.

Bulang Eban ndai kalak si erkiniteken, emaka ula nai aru ate erkiteken enggo me isikapken Dibata inganna ras ibas sie kerina kam keluarga si itadingkenna arus mengaminkenca.

Megegeh dage kam kerina ras kami pe tetap ertoto man kam kerina keluarga, Tuhan me simereken keriahen man bandu kenca kerina kiniseran ras kesusahenndu ibas penemani Kesah Si Badia.

Pekanbaru
08 Juni 2015

Suplemen PA Moria 07 – 13 2015. “Politik” Roma 13 : 1 – 5

Suplemen PA Moria Tgl 07 – 13 2015.

Tema : “Politik”
Ogen : Roma 13 : 1 – 5

Shalom.
Salah sada kegemaran manusia genduari eme erpolitik subuk si ikuta bagepe si tading ikuta, masyarakat kelas bawah ntah pe kelas atas, pengusaha kecil ntah pengusaha kelas atas, anak sekolahen ntah pe kalak si lamengecap pedidikan kerina erpolitik. Percakapen kerna politik pe la hanya terjadi i kantor – kantor partai politik, i ruang dewan terhormat DPR ntah i instansi pemerintah tapi percakapen e pe terjadi i sarana – sarana publik, cafe, kede kopi, arisen – arisen ntah perkumpulen – perkumpulen, ertina adi lit sekalak si ngerana janah menyinggung kerna perpolitiken biasana minter lit si menyambungsa dingen topik pembahasen pe erkelas lit berpolitik erdasarken ilmu pendidiken, lit ka pe si hanya ngeranai saja tanpa modal (ilmu) si penting ngerana.

Kalak karo pe melala kuan- kuanna kerna politik, umpamana : Politik Sanggar uruk – uruk, Politik gambo – gambo, Politik Belut, Politik Kuda si Japa, Politik Berek, rsd. Arah kuan – kuan enda teridah kita kalak Karo pe umumna tertarik nge ngerana kerna Politik. Tema PA – Moria sendah ngerana kerna “Politik” ras mbera kenca kita ngerana politik ibas PA – Moria sekali enda, reh jelasna me man banta kerna pengertin politik ras banci kita erperan ibassa.

Tentu turah penungkunen ibas dirinta, banci kin kalak kristen erpolitik ? Ibas masa kegeluhen Yesus lit 4 Partai politik simerupaken Mazhab ibas agama Yahudi. Ibas masa sie me Yesus nggeluh ras guna lebih jelasna kerna temata wari enda emaka lit ulina, adi si singetken lebe sikap ras pandangen Yesus nandangi politik. 4 partai politik (Mazhab) ibas masa kegeluhen Yesus e eme :

  1. Partai Eseni. Anggotana kerina dilaki si la empo – empo (membujang) janah kerina anggotana i larang guna jadi tentara, pegawai Negeri ntah pe perbinaga. Emaka setiap anggota ibas partai enda nggeluh alu kerja keras subuk e sebage perjuma ntah pe sebage pengerajin seni. La banci memiliki harta pribadi janah kerina hasil usaha si lit ibas anggota nari, kerina i persada sebagai hasil bersama. Beda kalak enda pe jelas kel ras kalak Jahudi tupung ertoto, adi kalak Jahudi umumna erkiblat ku rumah pertoton tapi Eseni ngadap kempak matawari ras sada nari kecenderungen kalak Eseni eme mengasingken diri ibas urusen doni nari. Ibas sisi sideban  amak kala enda pe ketat kel ibas ndalanken aturen wari sabat, dingen tetap la pernah menghujat Dibata gia erbage – bage ndatken kiiniseran.
  2. Partai Sikari/Zelot. Anggota kelompok enda buen erprofesi sebage tukang, nelayan ntah pe perbinaga kelas bawah. Kelompok enda sangat menentang pemerintah penjajah Romawi emaka nggalar pajak ianggap sebage penghianaten nandangi Dibata, dingen kelompok enda tek maka kinirajaan Dibata reh me adi taneh kalak Israel badia ras merdeka.
  3. Partai Saduki. Anggota partai enda enterem kalak si berkeduduken tinggi eme imam –imam, tuan tanah janah kelompok enda me si berkerjasama ras pemerentah Roma tupung pemerentah Roma menguasai Israel ibas masa jaman Yesus.
  4. Partai Farisi. Anggota partai enda eme kalak terpelajar, guru, pegawai negeri ras ahli – ahli taurat. Kalak enda merasa dirina me sebage polisi agama eme pengawas nandangi kalak si la ngelakoken taurat terutama ibas hal puasa, wari sabat ras persepuluhen.

Ibas 4 kelompok enda me Yesus nggeluh, tapi Yesus sendiri la bengket kubas salah sada partai e, tapi amin bage gia, alu jelas Yesus encidahken sikap politikNa. Salah sada kejelasen politik Yesus eme tupung sekalak nungkun man baNa kerja kewajipen nggalar pajak, emaka nina Yesus man kalak si nungkun e “… bereken man pemerentah Roma kai patut ibereken man bana, janah berekenlah man Dibata kai patut i bereken man Dibata” (Mat 22 : 21). Jawapen Yesus enda nerangken piga – piga hal man banta eme :

  • Kerna urusen “Pajak”, Yesus ningetkan maka wajar kin sekalak nggalar kewajipenna nandangi pemerentah doni, seba pemerentah doni perwakilen Dibata kap (bd. Rom 13 : 1 – 2).
  • Ibas jawapen Yesus e, Yesus sekaligus ngerana kerna hubungen agama ras negara dingen mperjelas status si ngikutken diriNa, lit pe status e eme : maka kalak si ersada ras Ia memiliki “dwikewajipen/dwitanggungjawab” ras “dwikewarganegraan” (bd. Flp 3 : 20).
  • Ibas sisi sideban Yesus pe nuriken kerna hubungen agama ras negara si memiliki tugas, urusen, bidang ras wewenang masing – masing si berbeda, emaka agama ras negara la banci campur jadi sada. Erkiteken gereja memang labo oraganisasi politik ras pe la banci menyamaken diri ras lembaga politik sebab gereja eme lembaga surgawi ntah kerajaan Allah yang hadir di dunia. Tapi amin bage gia, selaku kalak kristen (gereja) arus nge terlibat ntah ncidahken keterlibatenna nandangi kegeluhen i doni eme ibas makeken fungsina sebage sira ras terang doni ras ibas sienda me kalak Kristen perlu kel ndatken pendidiken politik terlebih – lebih ilmu politik e ipergunaken kubas hal – hal simehuli (Mat 5 : 13 – 14).

Banci nge dage kita ikut erpolitik, tentu jawabna banci, sebab Yesus sendiri pe erpolitik. Tapi keaktipenta ibas perpolitiken arus tetap sue ras makna politik e sendiri, eme guna menata kegeluhen enterem jelma kubas kegeluhen si lebih mehuli.

Sejarah pernah mencatat perkataan Adolf Hitler (1889 – 1945) nina : “Saya mengurusi politik, anda mengurusi agama. Saya tidak akan mencampuri urusan anda, dan saya minta anda tidak akan mencampuri urusan saya !”. Ibas zaman sie enterem kel sependapat ras Hitler, emaka kedungenna gereja ilarang mencampuri urusen – urusen politik. Akibatna ibas gereja la mencampuri urusen politik maka ibas masa sie Politik Hitler berhasil membunuh + 6 Juta jiwa kalak Jahudi, alu sura – sura mewujudken ambisina mendiriken Jerman Raya ras adi sibaca sejarah terdauhen maka enterem denga nge kalak jadi korban politik si la mehuli. Penungkunenna haruskah kita tetap berpanggku tangan ?

Labo lit si salah ibas pengertin Politik, memang enterem kita genduari berpikiren negatif nandangi politik, erkiteken ibas perpolitiken genduari rusur terjadi kecurangan ras kekerasan seh maka dunia politik pe menghadirken istilah “Tidak ada kawan abadi yang ada hanya kepentingan pribadi”, engkai maka bage sebab politik sigenduari lebih berbicara ku arah “suksesi”. Pengertin ras tujun politik genduari enggo menyimpang ndauh ibas pengertin asli politik e sendiri. Kata politik e sendiri erasal ibas kata Yunani “Polis” (kt. Benda) siertina “Kota” ntah sada “Komunitas”. Kata lain ibas politik e sendiri eme “Politea” ertina “Warga Negara – Negara Kesejahtraan” janah lebih iertiken Plato ibas bukuna “Politea” ibas pengertin “Mengatur Masyarakat”. Ibas perkembangenna pengertin politik pe mengalami erbage – bage pengertin tapi hakekatna eme gelah terselenggara pemerintahen ibas ada negara alu mehuli. Emaka ibas pengertin sienda maka lanai bo tabu adi kita ngerana kerna politik ras seharusna kin kita ibassa berperan serta guna banci pehuliken kegeluhen kerina manusia, hal sie senada ras si isingetken nabi Yeremia “Erdahinlah guna kiniulin kuta – kuta, kuja kam enggo ku buang jadi tabanen. Ertotolah guna keperlun kuta e, sebab adi sikap ia kam pe ikut sikap” (Yer 29 : 7).

Inti oraten bahan PA – Moria sekali enda pe ningetken gelah terjadi kegeluhen simehuli antara pemerentah ras rakyat, emaka ibas sie Paulus ningetken gelah lit min kepatuhen kerina kalak kristen nandangi pemerentah erkiteken pemerentah e sendiri Dibata kap sinetapkenca ras tentu pemerentah pe arus ertanggung jawab guna pehuliken rakyatna. Dikune pemerentah la makeken peranna lau mehuli, tentu la banci lang kita pe arus ikut muat bagin guna pehulikenca (Rom 13 : 1 – 5).

Dage enggo me masana kita pe ikut mpekana – kena kegeluhen manusia gelah reh ulina, salah sada si itawarken man banta arah PA – Moria sekali enda eme alu meteh kerna “Politik” ras adi lit kemampunnta guna berpolitik maka labo salah bicara sekalak diberu pe erpolitik, enterem genduari si idah diberu – diberu si terjun kubas dunia politik dingen enterem si berhasil maba perubahen ku doni enda, emaka pengarapenta sekali enda pe, mbera ku lebe enda khususna ibas Moria GBKP nari lit hadir ahli politik ntah pe terjun kubas dunia perpolitiken guna banci teridah perannta ibas mpekena – kena kerina kegeluhen enterem jelma. Selamat berpolitik ibas penerangi Kesah Si Badia.

Amin.
Pekan Baru 05 Juni 2015.

cacatan :

Orang Herodian adalah orang-orang Yahudi yang merupakan simpatisan para penguasa dari keluarga Herodes (lihat Mat 22 : 16, Mrk 3 : 6, 12 : 13)

Kaum Proselit “Orang yang takut akan Allah” adalah terjemahan yang lazim dari istilah ini yang beberapa kali terdapat di Perjanjian Baru (Kis. 10:2, 22; 13:16, 26). “orang-orang yang takut akan Allah” ini adalah orang proselit, atau orang yang bertobat kepada agama Yahudi; akan tetapi, mereka tidak dianggap sepenuhnya sebagai orang Yahudi, mungkin karena mereka tidak bersunat. Orang Yahudi bersedia menerima orang-orang yang beralih ke agama Yahudi, namun sukar untuk mengetahui berapa banyak orang yang seperti itu. Rupanya diragukan bahwa ada suatu gerakan “misionaris” Yahudi yang bertujuan menobatkan orang. Ketika Yesus berkata bahwa orang Farisi “mengarungi lautan dan menjelajah daratan untuk menobatkan satu orang saja,” Ia sedang mengacu kepada pengajaran tegas mereka kepada orang-orang di kalangan agama Yahudi, bukan kepada usaha yang kuat untuk menarik orang-orang yang berada di luar agama Yahudi (Mat. 23:15).

“Pehaga Dibatandu, sehkenlah Kerja Ranindu” Ulangen 16 : 9 – 12 ; II Kor 9 : 6 – 9

Suplemen PJJ GBKP 07 – 13 Juni 2015.

Tema : “Pehaga Dibatandu ; Sehkenlah Kerja Ranindu”
Ogen : Ulangen 16 : 9 – 12 ; II Kor 9 : 6 – 9

Shalom.

Pelaksanaan Kerja Rani ibas gerejanta enggo merupaken sada kegiatan “wari raya” si ilaksanakan gerejanta tiap tahun. Kerja Rani e pe imaknai sebage ungkapen persembahen pengataken bujur man Dibata erkiteken sigejapken Dibata enggo masu – masu kegeluhenta ibas kerina ulih pendahinta, subuk e ibas hasil juma, usaha ntah pe gaji si idat arah pendahin si ilakoken kita ibas setahun, jenari erpengarapen ka kita maka ibas tahun – tahun si reh pe Dibata tetap simasu – masu kerina ulih pendahinta.

Uga bentuk kerna pelaksanaan Kerja Rani ibas gerejanta situhuna labo soal kel man banta, sebab sie kerina ilakoken rikutken situasi ras kondisi runggun masing – masing, sebab si pentingna ibas perayaan e situhuna eme pelaksanaan Pembuktian pengakun kinitekenta, maka tuhu sigejapken Dibata simasu – masu kegeluhenta ras erkiteken sie me maka si sehken pengataken bujurta sebage tanda pengakun kita la pernah lupa nandangi keleng ate Dibata si isehkenNa man banta.

Sejarah Pustakanta Si Badia nuriken man banta kerna pelaksanaan Kerja Rani si ilakoken kalak Israel, lit pe kerna makna ras pelaksanaan Kerja Rani si ilakoken kalak Israel ibas eme :

  • Pelaksanaan Kerja Rani e eme pedah si isehken Musa man kalak Israel ras arus ilakoken bangsa e kenca bengket kubas taneh Kanaan. Salah sada pedah si isehken Musa e, eme gelah kalak Israel tetap nginget ras mpehaga Dibata, si enggo mulahi bangsa e ibas kerina kiniseranna i Mesir (Kel. 23 : 19, 34 : 26, Bil 18 : 21).
  • Kerja Rani eme perentah ntah aturen si arus ilakoken bangsa e ibas tep – tep tahun dingen setiap kalak Israel si la ngelakokenca, ia ianggap kalak si la mematuhi aturen siberlaku nandangi kalak Israel (Kel 23 : 16, 19 ; 34 : 22, 26).
  • Kerja Rani eme sebage tanda pengataken bujur ras encidahken kepatuhen ras penghormaten man Dibata (Bd. Tema PJJ-nta “Mpehaga Dibata”) ras di kune la ilakoken maka kalak Israel situhuna menolak ntah la mengakui maka Dibata me si enggo masu – masu bangsa e ibas kerina kegeluhenna.
  • Ibas nehken persembahen si isehken arus simehulina la banci mekarus ras arus alu pusuh si ermeriah ukur (Ul 16 : 9 – 12). Ibas konteks sie ka me Paulus ningeti kalak Korintus alu ngataken “sekalak-sekalak iberekennalah sue ras si enggo itetapkenna i bas ukurna; ola alu pusuh jungut-jungut entah pe bagi si terpaksa, sabab Dibata ngkelengi kalak si mere alu ukur meriah” (II Kor 9 : 6 – 9).
  • Kerja Rani e pe imaknai sebage sada kiniersadaan (pemersatu) kerina kalak Israel erkiteken sie me maka Kerja Rani imeriahken bagi sada kerja – kerja mbelin. Ibas konsep kiniersadan e me maka kerina kalak Israel radu ras memeriahken dingen menikmati ulih Kerja Rani e. Bagepe la banci lang bagin ulih Kerja Rani e pe arus isehken nandangi budak, kalak pertandang, anak yatim ras diberu balu – balu (Kel 23 : 16, 34 : 22, Ul 16 : 9 – 12, Im 27 : 17).
  • Kerja Rani pe merupaken sada tradisi si arus ilestarikenna ras si arus ilakoken kerina kesusuren kalak Israel ras sekaligus sebage pembelajaren si isehken gelah tep – tep kalak kesusuren Israel la pernah lupa sejarah kegeluhen orang tuana ras nini – ninina si i pasu – pasu Dibata (Im 23 : 21) ras e me maka ibas tep – tep kalak Israel nehken persembahen Kerja Rani, kalak e melasken bagi si tersurat ibas 26 : 5b – 10a : “Nini – niningku e me bangsa Aram, kalak perlajang, kalak si lalit tetap inganna tading, simaba keluargana ku Mesir. Sanga e sitik ngenca beliganna, tapi ia dungna jadi sada bangsa si mbelin ras megegeh. Kejam kel perbahanen bangsa Mesir man kami, ipaksana kami erdahin jadi budak. Dunga serko kami mindo penampat man Tuhan, Dibata nu nini – nini kami. I begi Tuhan perserko kami, idahna kiniseran, kelatihen ras kesusahen kami. Alu gegehNa simbelin i pulahina me kami i Mesir nari. IlakokenNa tanda kuasa ibanNa kejadin – kejadin si mejin. IbabaNa kami ijah nari ku jenda, iberekenNa man kami negeri simehuli ras mehumur enda. Emaka genduari kubaba man Tuhan, bagin sipemena ibas ulih juma si enggo iberekenna man bangku”.

Ibas awal tulisen enda ndai isingetkan man banta, uga bentuk pelaksanaan Kerja Rani e labo perlu si ipersoalken, maksudna eme gelah ula kita hanya terkesan ndabuh kubas perayanna saja, tapi marilah silakoken Kerja Rani e lebih kubas makna si ni iarapken Dibata eme sebage Pembuktian pengakun kinitekenta, maka tuhu sigejapken Dibata simasu – masu kerina kegeluhenta, janah erkiteken sie me si sehken pengataken bujurta sebage bukti kita la pernah lupa nandangi keleng ate si isehken Dibata man banta.

Cataten si banci isehken penulis ibas kesempaten enda sebage diskusinta kerna pelaksanaan Kerja Rani si ilakoken ibas gerejanta :

  • Lit memang pandangen negatif si isehken piga – piga kalak nandangi pelaksanaan Kerja Rani si ilakoken ibas gerejanta, ibas sada tulisen kubaca nina: “Kesalahan GBKP dalam mengadopsi Kerja Rani menjadi bagian dari perayaan GBKP, adalah ketika menempatkan Kerja Rani ini hanya di pos keuangan, sehingga pelaksanaan Kerja Rani hanya dimengerti sebagai salah satu perayaan yang diadakan untuk mengisi pundi pundi GBKP, disamping jenis jenis sumbangan lainnya (lihat Tata Gereja GBKP bab XI). Pernyataan di atas semakin benderang, ketika banyak Runggun di GBKP yang melaksanakan Kerja Rani tanpa menghadirkan hasil panen, tapi pengumpulan amplop. Lebih ringkas, cepat, dan bahkan katanya lebih banyak yang didapatkan dengan menggunakan metode amplop daripada parade menjunjung pisang, daun ubi, kelapa, jambe, jambu, nenas, gundur, ayam, sambil melahap cimpa serta cipera. Bukankah kalau semuanya sudah diamplopkan, namanya bukan lagi Kerja Rani, tapi Kerja Amplop”. Secara pribadi penulis kurang setuju nandangi pernyataan enda, sebab memang la banci si pungkiri Kerja Rani si ilakoken ibas gerejanta eme salah sada tuhu – tuhu sebagai “Pos Penunjang Keuangan” gerejanta. Ibas piga – piga runggun Kerja Rani e memang sebagai pos penunjang guna mengisi pundi – pundi gereja subuk tingkat runggun bagepe tingkat Sinode ras arus si akui maka Kerja rani sebage salah sada cara guna ngelitken dana pelayanen gerejanta i samping bentuk – bentuk persembahen sidebanna (Bd. Tata Gereja GBKP Bab XI, Pasal 3). Emaka meriahlah ukurta sebab piga – piga Klasis bagepe Runggun tetap ngelakoken Kerja Rani e alu meriah ukur janh soal uga pelaksananna e tergantung ibas perarihen, situasi ras kondisi Runggun si ngelakokenca.
  • Ibas Pustakanta memang isingetken maka kalak Israel erbahan Kerja Rani e alu maba ulih jumana ras ipersemahken tapi ula kita lupa maka ibas ibas jaman e sen lenga bo bagi si genduari dominan sebage alat tukar menukar dingen janah mungkin ibas jaman e “Barter” lebih dominan berlaku asangken jual beli si mempergunaken sen. Sejarah ngatakenca maka Kerja Rani e pe ilakoken tahun kenca dung peranin kenca bangsa e bengket kubas taneh Kanaan emaka secara ekonomi kalak e banci ikataken lenga makeken sen sebage bentuk persembahen tapi lebih kubas hasil si lit ibas jumana nari. Janah kedungenna bentuk persembahen e pe berkembang alu makeken sen janah adi siperdiateken perkataan Yesus nandangi kalak penukar duit ibas rumah pertoton ras sekalak diberu miskin simereken dua keping perak ibas rumah pertoton, maka Yesus pe labo mpersoalken bentuk persembahen si isehken tapi Yesus lebih mempersoalken soal “kemurnian Hati” (bd. Mrk 11 : 5, Lukas 21 : 2). Alu bage maka amin ibas bentuk amplop pe si sehken persembahen Kerja Rani situhuna labo salah, sebab cara e mungkin lebih praktis ras banci menampung kerina hasil pendahinta, si salah eme adi la si sehken persembahen e dingen la merekenca la dem alu pengataken bujur man Dibata.
  • Wajib nge kita erpesta ibas ngelakoken Kerja Rani ibas gerejanta ? Sejarah kegeluhen kalak Israel i Kanaan memang nuriken bangsa e ngelakoken Kerja Rani alu keriahen, tapi keriahen si isingetken e pe labo hanya ibas bentuk pesta tapi mereken keriahen man kalak si lalit peraninna eme alu nehken keleng ate, man kalak si musil, kalak Lewi, kalak pertandang, anak yatim ras diberu balu – balu (Ul 16 : 9 – 12). Alu bage, soal erpesta ntah pe lang e pe labo soal terlebih ibas masata genduari ija mobilitasta semakin tinggi ras buena pelayanen si arus si ilakoken gerejanta, janah bicara erpesta ka pe labo soal, lakokenlah pesta Kerja Rani e sue ras perarihen, situasi ras kondisi runggunta masing – masing janah sipentingna kel pe ula si lupaken, maka makna ibadah Kerja Rani e ula min jadi pelengkap saja dingen lakokenlah tuhu – tuhu sebage pesta gerejawi, gia si lakoken pesta Kerja Rani e ibas Runggunta.

Alu bage dage, Ibas minggu Kerja Rani enda si sehkenlah dage kai kin si arus si sehken man Dibata alu dem pengertin ras pengataken bujur man Dibata ras sebage Pembuktian pengakun kinitekenta, ibas penggejapen Dibata nge simasu – masu kegeluhenta. Sebab ibas ngelakoken Kerja Rani e kita pe enggo ikut mereken dukungenta nandangi kerina pelayanen gerejanta subuk ibas tingakt Runggun bagepe tingkat Sinode ras sie kerina sue kel tupung sisehken perpadanenta tupung kita ingawanken maka kita nggit nanggung tanggungenta i bas GBKP enda.

Selamat Kerja Rani man banta ngawan perpulungen GBKP, mari si sehken persembahken persembahen Kerja Rani-ta ibas tahun enda, dingen si itotoken pe gelah pelaksanaan Kerja Rani ibas runggunta erdalen alu mehuli dingen dem alu keriahen ukur. Sehken dage simehulina man Dibata saja sebab e me tandana kita mpehaga Tuhan dingen malem me ate kasa kalak sibage ukurna sebab Dibata me si simasu – masu kegeluhenna.

Amin.
Pekanbaru 05 Mei 2015.